Opetus - ja ohjaushenkilöstön tekoälyosaamisen vahvistaminen mahdollistaa myös opiskelijoiden osaamisen kehittymisen. Koulutusjärjestelmän on huolehdittava oppijoiden yhdenvertaisista mahdollisuuksista vahvistaa tekoälyteknologioiden ymmärtämiseen, hyödyntämiseen ja soveltamiseen liittyvää osaamista.
Digikyvykkyys-hankkeen työpaketti 1.4 järjesti elokuun loppupuolella tekoälystrategian valmisteluun liittyvän koulutuksen, jota fasilitoi Miia Mäentausta TTS Työtehoseurasta.
Tapahtuman alussa opetusneuvos Sanna Laiho Opetushallituksesta kävi läpi Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen tekoälysuositusten tämänhetkistä tilannetta. Suosituksia on valmisteltu keväästä 2024 lähtien ja ne laaditaan koulutuksen järjestäjien pyynnöstä. Tekoälysuositukset sisältävät kultakin osa-alueelta tietoaineiston ja siihen perustuvat suositukset. Laiho totesi esityksessään, että koulutuksen järjestäjät ovat avainroolissa tekoälyosaamisen kehittämisessä ja kehittymisessä.
Lisäksi tilaisuudessa kuultiin oppilaitosten nostoja ja mietteitä tekoälyyn liittyen: mitä tähän mennessä on tehty ja mitä on suunnitteilla. Ääneen pääsivät Markus Oedewald ja Petri Viinikainen Mercuriasta ja Sanni Suominen Riveriasta. Osuudessa kuultiin muun muassa oppilaitoksen digivisioon sisällytetystä tekoäly- eli tukiälystrategiasta. Todettiin, että työ tekoälyn parissa on alkuvaiheessa. Tarkoitus on tutustua käytännössä, mihin tekoälyä voidaan hyödyntää. Lisäksi suunnitellaan, miten rakenteita ja työkäytänteitä pitää muuttaa, jotta tekoälyä voidaan hyödyntää luontevasti ja tehokkaasti.
Esitysmateriaalit:
Lue lisää
Copilot for 365 -testaajien brainstorming
Jos olet testannut/käyttänyt tai parhaillaan käytät Copilot for 365 -tekoälyavustajaa, tule jakamaan käyttökokemuksia.