Digital Competence Implementation-nätverket inom Digikyvykkyys-projektet kommer att anordna en tvådelad utbildning i höst, där du från olika perspektiv får lära dig hur personal kan bli en aktiv aktör för att identifiera kompetensbehov.
I den första delen av utbildningen den 23 september 2024, under ledning av Maija Vuorinen (KAO) och Marleena Hyytiäinen (AhlmanEdu), fördjupades temat, framför allt vad gäller digital kompetens.
Vid evenemanget hördes fallexempel från SEDU och AhlmanEdu och ämnet diskuterades i mindre grupper. Minna Haasio (SEDU) berättade om SEDU:s personals kompetensbetyg och deras utnyttjande i kompetensutveckling. Kompetensutveckling är en del av förändringen av verksamhetskulturen och påverkar hur arbete bedrivs, affärer görs, lärande görs och undervisning bedrivs i framtiden. Planeringen av utbildningar styrs av strategiska och operativa mål, kvalitetsrevisioner av processer, feedbackundersökningar av kompetensmärken och obligatoriska temaspecifika utvärderingsundersökningar som ingår i märket.
Eija Hutko (AhlmanEdu) berättade däremot Om AhlmanEdus Digistartpaket som är en del av personal- och elevorienteringen. Digistartpaketet är en kurs som ska genomföras i Moodle, som gör att personal och studenter på egen hand kan sätta sig in i de digitala system och elektroniska tjänster som används på AhlmanEdu. Efter avslutad kurs känner personen till de digitala tjänster som används och vet hur man använder dem effektivt. Digistartpaketet har mottagits väl och dess omfattning har ansetts vara omfattande. Utvecklingsarbetet pågår fortfarande.
Dessutom förklarade Hanna Walden från Tiimiakatemia Global Oy för deltagarna vikten av självstyrning och entusiasm hos personalen i kompetensutvecklingen och vikten av en kultur för att lära tillsammans. Han betonade att självstyrning inte bara ökar medarbetarnas motivation och engagemang, utan också förbättrar organisationens förmåga att anpassa sig till förändrade omständigheter. Entusiastisk och självgående personal är nyckeln när man försöker skapa en innovativ och lärandestödjande arbetsmiljö. Dessutom betonade han att lärande tillsammans och att dela information är nyckelfaktorer för organisationens framgång.
Dessa teman fortsatte i akvariediskussionen i slutet av evenemanget. Minna Haasio, Eija Hutko och Hanna Walden diskuterade teamens och samhällets förmåga att lära, utvecklas, ta ansvar och arbeta tillsammans. De påpekade att förutsättningen för framgång är att få personalen med i kompetensutvecklingen. Det innebär att medarbetarna ska ges möjligheter och resurser att utveckla sig själva kontinuerligt. Chefernas roll är nyckeln här: de ska främja och stärka personalens självstyrning genom att erbjuda stöd, skapa en stödjande atmosfär och undanröja hinder som kan hindra lärande och utveckling. På så sätt kan man säkerställa att organisationen förblir konkurrenskraftig och klarar av att möta framtidens utmaningar.
I den andra delen av utbildningen i november fördjupar vi oss i utveckling och förvaltning av organisationens digitala kompetens. Läs mer här .