Introduktion av lärandeanalytik i organisationen
Handbok för introduktion och dokumentation
Syftet med dokumenten i detta avsnitt är att hjälpa utbildningsanordnaren att implementera lärandeanalytik och ta hänsyn till perspektiven och skyldigheterna relaterade till implementeringen. Som utbildningsanordnare kan du själv spara dokumenten nedan och fylla i dem punkt för punkt efter dina behov.
Det finns inget tvång att gå vidare dokument för dokument. Om du redan har introducerat lärandeanalytik i din organisation och kommit överens om verksamhetsmetoderna, kan du gå direkt vidare till planeringen av lärandeanalytik i olika situationer (steg 4). Om du precis har börjat implementera lärandeanalytik rekommenderar vi att du följer steg-för-steg-sekvensen (steg 1-5). För att göra det lättare att fylla i dokumenten har hjälpfrågor, länkar till ytterligare information och exempel lagts till dokumenten.
Utvecklingen av användningen av lärandeanalytik ska kopplas som en naturlig del av utbildningsanordnarens övriga verksamhetsutveckling. I en ideal situation är utvecklingen av lärandeanalytik en del av utbildningsanordnarens pedagogiska ledning och informationshantering. Se bild nedan (på finska)
Figur 1: Sammankoppling av faser
Dokument
Generell implementering av lärandeanalytik i organisationen (fas 1-3) (word)
Bilaga: Handlingsplan för att använda lärandeanalytik (word)
Bilaga: Roller, uppgifter, tillgång till resultat (word)
Använd fallspecifik planering och implementering av lärandeanalytik (fas 4) (word)
Använda lärandeanalytik, uppföljning och utvärdering (steg 5) (word)
Rekommenderad läsning för att stödja introduktionen och användningen av lärandeanalytik:
Lärandeanalytik som en superkraft i yrkesutbildningen - Helsinki OA (oahanke.fi) Lärandeanalytikprojektet 2023
Yrkesutbildningens perspektiv på användandet av lärandeanalytik
Referensram för lärandeanalytik : God praxis vid införande och användning av lärandeanalytik, Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2024:8, http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-731-4
Instruktioner och överväganden för varje fas av lärandeanalytik, nationell.
Datahanteringshandbok , Datakunnigt projekt 2024, https://www.tietoosaava.fi/materialit/
Ett bredare perspektiv på kunskapsstyrning inom yrkesutbildningen
Dataskyddsombudskontoret, https://tietosuoja.fi/organisaatiot
Officiella riktlinjer för behandling av personuppgifter
DOT – data för att stödja studerande, https://www.dothanke.fi/tulokset/
Användningen av lärandeanalytik för att stödja utvecklingen av studerandes kompetens inom yrkesutbildning
Utnyttja lärandealytik i praktiken
Exemplen har samlats från projektet Lärandealytik. Lärandealytik kan utnyttjas på mycket bredare sätt än vad som presenteras i dessa exempel.
Övervaka genomförande av PUK
metoder för att följa upp utvecklingen av kompetens (gör kontinuerligt lärande synligt)
kraven på yrkesskicklighet och mål för kunnande bryts ner till kunnande och handling så att identifiering av kunnande är enkel och studerande, läraren och arbetsplatshandledaren kan hela tiden följa upp vad målet är, var man är i förhållande till målet och vad studerande ännu behöver kunna
information om PUKens kvalitet och rätt riktade åtgärder
lämpliga metoder för att dokumentera kunnandet inom olika yrkesområden
artificiell intelligens för att stödja analys av kompetensutveckling, igenkänning av bilder, jämförelse av videor, textanalys
enhetlig information kan samlas från yrkesprov, vad som har lyckats och var problemen finns, och med den samlade informationen kan man bedöma yrkesproven mer rättvist
Information om undervisningsmetoder
information om effekterna/resultaten av undervisningsmetoder
hjälper till att observera den verkliga användningen av läromaterial
vilket material är användbart, finns det svårigheter med några saker?
från en rapport om användningen av läromaterial, kan läraren få information om vilka material som är användbara för studerande
Identifiera stödbehov
information om vilket stöd studerande behöver
behovet av att flexibelt uppdatera PUKen
handledning enligt behov, inte påtvingat eller överbeskyddande
tidigt ingripande vid hot om avbrott
Studerandes eget engagemang för lärande och självstyrning
det finns ett behov av information om engagemang, studerande kan vara motiverad men kan tidsmässigt eller av andra orsaker inte engagera sig i studierna
information om bakgrund och vad som skulle öka självstyrning och ansvar för den egna utvecklingen
behöver studerande stöd, information om tidigare studier
vilka lärmetoder stöder bäst individens lärande
automatiska bedömningar, automatiska varningar, automatisk handledning av studerande enligt den personliga stig som bildas utifrån studerandes framsteg
Stöd för studerandes välbefinnande
information om lärfärdigheter, hur studerande ser sig själv som studerande
information om pedagogiskt välbefinnande
lärandefärdigheter, metakognitiva färdigheter, vilken är motivationen att klara studierna
stödja studerandes styrkor
är studerande ensam, blir hen mobbad
Strukturellt stöd för lärande i digitala lärmiljöer
jämförelsedata om hur resurser och prestationssätt påverkar lärresultaten
Identifiera formellt och informellt lärande
kompetensmärken skulle vara till hjälp här
Följa upp lärande på arbetsplats
uppföljningen av lärande på arbetsplatsen bör vara enklare
information om vad och hur man ska handleda och hur mycket
definiera målen - öppna upp nivån på studerandes arbetsuppgifter
Information om lärmiljöer
användningsgraden av lokalerna
information om undervisningsresurserna räcker till
definiera målen
Lärandeanalytik
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text