Tehtävä 2: Koulutuspäällikkö
Tehtävänanto:
Koulutuspäällikkö Leo on saanut opettaja Pirkolta toiveen hankkia omaan opetuskäyttöönsä sopivan digitaalisen tehtäväpaketin. Mitä Leon tulisi selvittää koskien hankintaprosessia?
Aseta Leon toimenpiteet tärkeysjärjestykseen mielestäsi tärkein asia ensin:
Kuluvan vuoden hankintamääräahojen riittävyyden varmistaminen
Hankintaohjeiden mukaisen toiminnan varmistaminen
Muiden opettajien käyttötarpeen selvittäminen samalle aineistolle
Kustannusvaikutusten arviointi
Mahdollisesta kilpailutuksesta päättäminen
Tarvittavien lisenssiehtojen ja GDPR-vaatimusten varmistaminen tietohallinnolta
Hankintapäätöksen tekeminen
Jokainen järjestysvaihtoehto on oikein.
Palaute kaikkiin valintoihin: Hyvä hankintamenettely edellyttää kaikkien esitettyjen seikkojen huomioimista. Tärkeysjärjestys on tilannesidonnainen ja riippuu kunkin organisaation omista prioriteeteista.
Lataa opas Hankintaprosessi ja vastuut kuntoon (Drive)
Lataa opas Hankintaprosessin vaihekuvaus (Drive)
Keskeisiä digiaineistojen tai -palvelujen hankintaa koskevia näkökulmia käydään läpi Taikasalon ammattiopiston työroolien ja prosessien avulla.
Pohdi miten oman oppilaitoksesi hankintamenettelyä voisi kehittää?
Etsi oma roolisi:
Tehtävä 1: Opettajan idea
Tehtävänanto:
Pirkko-opettaja on löytänyt opetussuunnitelman perusteita ja uutta koulutuksen monimuotoista toteutustapaa tukevan digitaalisen tehtäväpaketin. Hän tekee hankintaesityksen koulutuspäällikkö Leolle.
Mikä on mielestäsi tärkein asia, jota Pirkon tulisi pohtia hankintaesitystä tehdessään? Miksi?
Tukeeko materiaali opetustilanteen pedagogisia ratkaisuja?
Tulisiko aineisto hankkia kokonaisuutena vain vai osa siitä?
Täyttääkö aineisto saavutettavuuskriteerien vaatimukset?
Tukeeko aineisto erilaisia opetustilanteita ja erilaisia oppijoita?
Onko aineisto integroitavissa eri digitaalisiin oppimisympäristöihin?
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Palaute kaikkiin valintoihin: Perustelut hankintaesitykselle ovat yleensä tapauskohtaisia. Opettaja kuitenkin huolehtii hankintaprosessissa ensisijaisesti, että käytettävä oppimateriaali auttaa opiskelijaa saavuttamaan tutkinnon perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset täyttävän tietopohjan riippumatta koulutuksen toteutustavasta.
Digioppimateriaalit
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text