Työkaluja ja esimerkkejä osaamisen kartoittamiseen ja arviointiin
SELFIE työkalu
SELFIE Pedagoginen työkalu on kattava työkalu oppijoiden, opettajien ja koulutusjohdon digitaalisen osaamisen itsearviointiin. SELFIE keskittyy oppimiseen teknologian sijaan. Näin ollen siinä tarkastellaan kaikkia koulun ulottuvuuksia: koulun strategioita; opetus-, oppimis- ja arviointikäytäntöjä; teknistä ja fyysistä infrastruktuuria; opetussuunnitelmia ja oppilaskokemusta. Käytännössä ensin rekisteröidään oppilaitosorganisaatio ja tehdään tarvittavat asetukset. Sen jälkeen työkalussa voi muodostaa oppilaitoskohtaisia kysymyksiä pohdittavaksi. Tämän jälkeen kyselyn/itsearvioinnin tekevät koulutusjohto, opettajat sekä opiskelijat.
Tutustu tästä SELFIE-työkalun omiin verkkosivuihin.
Case Savon ammattiopiston digiosaamiskartoitus
Sakkyn opetushenkilöstön digiosaamiskartoituskyselyn avulla voit saada ajatuksia siitä, miten osaamiskartoitusta rakennetaan tehtävässä vaadittavan osaamiseen pohjautuen.
Digiosaamiskartoitus opettajille
Case Henkilökunnan digiosaamismerkit vähimmäisosaamisen mittareina Sataedussa
Sataedussa haluttiin varmistua siitä, että kaikki ymmärtävät vaaditun vähimmäisosaamisen samalla tavalla. Yhteisen ymmärryksen tueksi tehtiin digiosaamismerkit. Osaamismerkit liittyvät kolmeen Sataedun digitoimintaympäristön oleelliseen osaamiseen: Teamsin käyttö, tiedostojen tallentaminen ja jakaminen sekä Moodlen käyttö.
Case Itä-Suomen liikuntaopisto ISLO: pienen oppilaitoksen osaamisen lisäämisen tarpeiden määrittely
Henkilöstön digitaalisen osaamisen kartoittamiseen ja määrittelyyn on olemassa valmiita alustoja, kuten Selfie-työkalu. Valmiit työkalut eivät välttämättä kuitenkaan vastaa täysin organisaation tarpeisiin tai organisaatiossa halutaan suunnata digitaalisen osaamisen kartoittamista ja määrittelyä eri suuntaan kuin mitä työkalut tarjoavat. Alta löytyy esimerkki digitaalisen osaamisen kartoittamisesta ja määrittelystä.
ISLOlla tehdään opetushenkilölle laaja osaamiskartoitus (=webropol-kysely) verkkopedagogisesta osaamisesta, jonka perusteella tarjotaan yhteisiä koulutuksia aiheista, joihin tarvitaan lisäkoulutusta. Esim. verkko-opetuksen vuorovaikutteisuutta aktivoivat sovellukset, Teamsin tekninen käyttö jne.
Haastattelutallenne: Digitaitojen osaamismerkistö / Tieke
Katso napakka osaamismerkistön esittelyvideo. Videon kesto on noin 15 minuuttia. Esittely on toteutettu haastatteluna.
Videolla saat vastauksia esimerkiksi kysymyksiin: Miten osaamismerkkejä suoritetaan ja missä niitä voi suorittaa? Ketkä osaamismerkkejä voivat suorittaa? Mitä hyötyä suorittamisesta on henkilölle itselleen, entä esihenkilölle?
Haastattelutallenne: Osaamismerkkien käyttöönotto / HAMK
Katso esittelyvideo mitä tarkoittaa, kun organisaatiossa otetaan osaamismerkit käyttöön. Videon kesto on noin 25 minuuttia. Esittely on toteutettu haastatteluna.
Videolla saat vastauksia esimerkiksi kysymyksiin: Mitä osaamismerkkien käyttöönotto vaatii? Miten käyttöönoton prosessi etenee? Millaisia resursseja tulee varata käyttöönottoon? Millaisen vinkin tai näkökulman haluaisit antaa niille koulutuksen järjestäjille, jotka harkitsevat osaamismerkkien käyttöönottoa?
Haastattelutallenne: Digi- ja väestötietovirasto/digituen osaamismerkit
Katso esittelyvideo, missä tutustut Digi- ja viestintäviraston digituen osaamismerkistöön. Videon kesto on noin 22 minuuttia. Esittely on toteutettu haastatteluna.
Videolla saat vastauksia esimerkiksi kysymyksiin: Mitä ovat digituen osaamismerkit? Miten suoritetaan ja missä voi suorittaa? Mitä hyötyä suorittamisesta henkilölle itselleen? Mitä digitukijan tulee tietää?
Henkilöstön osaamisen kehittäminen
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text