top of page

Digiosaava OKM:n toisen asteen koulutuksen ajankohtaiswebinaarissa

Päivitetty: 4. maalisk.



Opetus- ja kulttuuriministeriö järjesti 8.2.2024 toisen asteen koulutuksen ajankohtaiswebinaarin, jonka päämääränä oli vahvistaa vuoropuhelua ministeriön ja koulutuksen järjestäjien välillä sekä kertoa ajankohtaisista asioista ja hankkeista.


Yhtenä webinaarin aiheena oli ammatillisen koulutuksen digikyvykkyys. V. 2022–2024 verkostohankkeiden keskeisimpiä tuloksia valottivat Digikyvykkyys- ja KARKKI-hankkeiden projektipäällikkö Jyrki Ingman (Omnia), OA-hankkeen projektipäällikkö Mari Mulari (Stadin AO), Digiosaava-hankkeen projektipäällikkö Miia Mäentausta (Työtehoseura ry) ja Tieto-osaava-hankkeen projektipäällikkö Kim Konttinen (Omnia). Verkostotyö jatkuu Digikyvykkyys-hankkeessa painottuen saatujen tulosten ja kehitettyjen toimintamallien jalkauttamiseen.


Miia Mäentausta kävi omassa osuudessaan läpi Digiosaavan tarkoitusta, tavoitteita ja kohderyhmiä. Hankkeen päämääränä on ollut ja on kehittää ammatillisen koulutuk-sen digitalisaatiojohtamista ja -osaamista painottuen osaamiseen sekä mahdollistaa myös digitaalisen infran kehittäminen:


  • Koulutuksen järjestäjillä tulee olla ymmärrys siitä, mitä tulisi osata

  • Koulutuksen järjestäjillä tulee olla ymmärrys siitä, kenen tulisi osata mitäkin

  • Työntekijöiden vastuu omasta osaamisesta

  • Koulutusjohdon vastuu omasta ja henkilöstön osaamisesta


Edellä mainittujen tavoitteiden toteutuminen mahdollistaa ammatillisen koulutuksen perustehtävän hoitamisen laadukkaasti ja asiakaslähtöisesti työelämän tarpeet huomioiden.


Miia Mäentausta myös kertoi runsaslukuiselle yleisölle hankkeen aikana rakennetusta osaamiskampuksesta, jonne on koottu ammatillisen koulutuksen toimijoille laaja aineisto eri digiaiheista.


Osaamiskampusta kehitetään ja aineistoa lisätään edelleen, jotta ammatillisen koulutuksen toimijoille pystytään tarjoamaan ajantasaista tietoa digitalisaatiojohtamisesta ja -osaamisesta.


Aineisto pitää sisällään muun muassa:

  • Mitä aiheista pitäisi tietää/osata ja miksi?

  • Toimintatapasuosituksia

  • Case-esimerkkejä, joista voidaan hakea vertaisoppia

  • Työkaluja asioiden edistämisen helpottamiseksi ja tehostamiseksi

  • Mistä lähteistä kannattaa hakea lisätietoa?

  • Yleisimmin kysyttyjä kysymyksiä

  • Virtuaaliympäristö, johon on tuotettu pelillisinä oppimateriaaleina tietoturvaviidakko, henkilöstön osaamisen johtamisen palkohuonepeli ym.

  • Tekoälychat, joka osaa vastata sivujen aiheisiin liittyviin kysymyksiin

  • Verkostojen ja yhteistyön jatkumo


Enää ei siis tarvitse kantaa huolta, mitä pitäisi tietää, mistä tietoa löytyy ja onko joku muu jo keksinyt ratkaisun – osaamiskampuksessa on mahdollista kehittää ja kehittyä!







52 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Kommentare


bottom of page