Mitä pitäisi oppia?
Johda myös digiosaamista, kuten muutakin osaamista!
Arvioi osaamista säännöllisesti ja suunnittele tämän pohjalta tarpeellisia kehittämistoimenpiteitä.
Albert Einstein totesi aikanaan: ”Kukaan, joka ei ole koskaan tehnyt virhettä, ei ole yrittänyt mitään uutta.”
Miten voit omalla toiminnallasi vahvistavaa organisaation kokeilukulttuuria?
Kannustamalla digirohkeuteen
Olemalla digirohkea (Hyödyntämällä monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia digitaalisia työvälineitä omassa työssä)
Sallimalla epäonnistumisia
Oppimalla epäonnistumisista
Tekemällä ennakointia ja hyödyntämällä tulevaisuusskenaarioita
Pitämällä huolta monitasoisesti organisaation jatkuvasta oppimisesta
Mahdollistamalla verkostomaista työskentelyä organisaation sisällä ja ulkopuolella
Kannustamalla keskusteluun ja dialogiin
Palaute:
Oppivan organisaation kokeilukulttuurin johtaminen on mahdollistamista ja sallimista. Kaikki yllä esitetyistä toimista edistävät organisaation mukautumiskykyä ja uudistumista.
Mitkä ovat mielestäsi 4 tärkeintä osaamista digitaalisuuden johtamisessa?
Esimerkillä johtaminen digiturvallisesti
Henkilöstön vastuuttaminen ja valtuuttaminen
Dialoginen vuorovaikutus
Asiakaslähtöisyys
Kannustaminen itsensä johtamiseen ja digirohkeuteen
Datan hyödyntäminen ja siitä analysoitavan tiedon käyttäminen johtamisessa
Ennakointitiedon hyödyntäminen ja tulevaisuusskenaarioiden tunteminen
Muutoksen johtaminen
Strategian konkretisointi toiminnaksi
Osaamisen johtaminen
Palaute:
Valitsemasi neljä osaamisen näkökulmaa ovat sinulle oikeita ja ajankohtaisia. Mieti vielä muidenkin osaamisten roolia johtamisessa. Painotukset voivat muuttua erilaisissa tilanteissa ja ajanjaksoissa.
Osaamisen arviointiin on monia tapoja, kuten
Osaamisen viitekehykset DigComp & DigCompEdu kertovat, mitä yleisellä tasolla tulisi osata
Jokainen ala ja tehtävä edellyttää tarkemman osaamisen määrittelyn
SELFIE-työkalulla voi arvioida omaa osaamista
ADMIC-työkalulla voi arvioida organisaation digikyvykkyyttä
Päivitetty: 9.4.2024
Tekijät: Erika Penttilä,
Johdon valmiudet ja osaaminen
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text