Opetusosaaminen 2020-luvulla
Mitä se on?
Koulutuspolku
Ohjeistus: Määritelkää organisaatiolle digipedagogiset tasot, esimerkiksi DigCompEdu-viitekehyksen avulla https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en. Tasojen pohjalta suunnitellaan jokaiselle henkilökohtainen kehityspolku. Suunnittelussa voi käyttää esimerkiksi digitaalisia osaamismerkkejä.
Henkilöstöstä voidaan nimetä digimentori/-mentoreita, jotka tukevat henkilöstöä digiosaamisen kehittämisessä sekä digityökalujen haltuunotossa. Nimetylle henkilölle on hyvä määrittää myös resurssi noudatettavan TES:n mukaan.
Digimentoritoiminnan voi organisoida myös vertaistukimallina, jos se sopii organisaation toimintatapaan paremmin. Tutustu aiheeseen esimerkiksi täällä: https://digikokeilut.fi/2019/12/20/digityokalut-kayttoon-digimentorimalli-osa-organisaatiokulttuuria/. Tehkää rajaus, mitä tukea digimentori antaa ja mitkä asiat kuuluvat digituelle.
Organisaatiotasoinen (Digipedagogisten tasojen määrittely) Vaihe 1
Yksilötasoinen (Henkilökohtaisen kehityspolun suunnittelu esihenkilön kanssa) Vaihe 2
Digimentoritoiminta osaamisen kehittämisessä (Lisäkorvaus: TVA-lisä ja työaikaresursointi)
Digitukipalvelut: mistä ja miten saatavissa?
Opi kokemuksista - virheistäkin oppii!
Työtehtävien kautta tapahtuvan oppisen merkitys opetusmenetelmäosaamisen kannalta keskeistä
Projektit esimerkit hankkeiden kehittämistoimintaan osallistuminen tai hankkeiden työpajoihin / koulutuksiin
Osallistuminen kehitysryhmiin esimerkiksi oppilaitosten digitiimit
Tarttuminen uusiin haasteisiin esimerkiksi digimentorit
Opi kollegoilta!
Vertaismentorointi
Tiimityö
Palaute omasta työstä
Sisäiset omin asiantuntijoiden järjestämät koulutukset, työpajat ja webinaarit
Opitaan yhdessä työtä tehden, ongelmia ratkomalla
Pedagogiset kahvilat, pedagogiset iltapäivät
Digimentorit, digikehittäjätiimit
Opi koulutuksissa (formaali)
Esimerkiksi:
Digiope- erikoistumiskoulutus
Digiohjaaja-koulutus
Opetushallituksen rahoittamat opetustoimen henkilöstökoulutukset
Opetus- ja menetelmäosaaminen
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text