1. Vad är lärandeanalytik?
I yrkesutbildningen samlas mycket information om lärande, som skulle vara bra att använda för allas behov. Lärandeanalytik är insamling, mätning, analys och rapportering av information relaterad till lärande. Lärandeanalytik kan användas för att främja lärande, stödja undervisnings- och handledningspersonalens arbete och hjälpa organisationen att utvecklas.
Vad betyder lärandeanalytik?
2. Ytterligare material:
Allmänt
Lärandeanalytik som en superkraft i yrkesutbildningen . Projektet Lärandeanalytik (OA hanke).
Referensram för lärandeanalytik : God praxis vid införande och användning av lärandeanalytik Utbildnings- och kulturministeriets publikationer 2024:8. Observ era de 15 bästa tipsen från ramverket för lärandeanalytik (sid. 24)
Datakunnig från starten av Eduuni-projektet (på finska)
Användbart material för läraren
Lärandeanalytik som en superkraft i yrkesutbildningen
Se särskilt kapitel 2-3 och 7.
Notera också
bilaga 3 Bedömningsverktyg för att identifiera lärarens kompetens och
bilaga 4 Utbildningsmaterial som stöder lärarnas kompetensutveckling
Användbart material för förvaltningen
Lärandeanalytik som en superkraft i yrkesutbildningen
Notera också
bilaga 5 Utvärderingsverktyg för ledningens kunnande och
bilaga 6 Utbildningsmaterial som stöder ledningens kompetensutveckling
Lärandeanalytik
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text