Kypsyystason arviointimalli ammatillisen koulutuksen järjestäjän yhteentoimivuuden kehittämiseen
Yhteentoimivuus tarkoittaa organisaation sisäisten sekä organisaatioiden välisten prosessien kykyä olla vuorovaikutuksessa sekä jakaa tietoja ja osaamista keskenään. Yhteentoimivuus mahdollistaa organisaatioiden voimavarojen ja asiantuntemuksen yhdistämisen ja edistää siten organisaatioiden välistä yhteistyötä ja yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Yhteentoimivuuden toteutuessa koulutuksiin liittyvät tiedot siirtyvät kansallisiin palveluihin ja tietovarantoihin. Tietoon perustavaa päätöksentekoa voidaan kehittää, kun yhteentoimivuuteen on riittävät valmiudet.
Yhteentoimivuuden kypsyystason arviointimallin tavoitteena on auttaa ammatillisen koulutuksen järjestäjiä yhteentoimivuuteen liittyvien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistamisessa. Arviointitulokset auttavat organisaatiota asettamaan omat kypsyystasotavoitteet sekä käynnistämään niihin liittyviä kehittämistoimia. Malli sisältää ohjeet ja mittarit, joiden avulla henkilöstö voi osallistua arviointiin ja kehittämiseen.
Organisaation yhteentoimivuuden kypsyystasoa arvioidaan neljän ulottuvuuden kautta:
Johtaminen
Toiminnan kehittäminen
Tiedonhallinta ja kokonaisarkkitehtuuri
Teknologia.
Koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää kypsyystason arviointimallia ja työkalua itselleen parhaiten sopivalla tavalla.
Tutustu kypsyystason arviointimalliin. Materiaalit löytyvät ammatillisen koulutuksen viitearkkitehtiin yhteydessä: 6. Yhteentoimivuuden kypsyystason arviointimalli - KARKKI - Kokonaisarkkitehtuuria ammatilliseen koulutukseen - Eduuni-wiki
Kuva: Esimerkki kypsyystason arviointimallin hyödyntämisestä organisaatiossa
Yhteentoimivuuden kypsyystason arviointimallia voidaan muokata vastaamaan organisaation omia tarpeita ja yhteentoimivuutta koskevia tavoitteitaan. Arviointimallin jokaisessa osa-alueessa (A-D) on tyhjä kohta, johon organisaatiot voivat lisätä omia arviointikohtiaan.
Päivitetty: 24.10.2024
Tekijät: Jyrki Ingman
Digitalisaatio strategiassa
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text