Stöd och handledning i digitala miljöer
Det här temat handlar om hur undervisnings- och handledningsplanering tar hänsyn till det stöd och den handledning som alla studerande behöver i en digital miljö. Här introducerar vi hur man kartlägger organisationens förmåga att mer kvalitativt dra nytta av digitaliseringen.
Grundläggande frågor
I innehållet finns en checklista som som kan användas för att kartlägga din organisations digitala kapacitet och hjälper dig att utveckla den för att bli mer effektiv.
I presentationen av undervisningsrådet Minna Taivassalo från Utbildningsstyrelsen i lyfts det fram hur man möjliggör flexibla, jämlika och högkvalitativa gemensamma möjligheter för alla. Målet är att pedagogiskt meningsfullt utnyttja olika digitala lösningar för att handleda olika studerandes inlärningsprocess i olika miljöer.
Centrala områden för utveckling för att uppnå detta mål är:
Utveckling av utbildningstjänster och produktutbud med avseende på platsoberoende tillgång.
Att beakta olika aspekter av jämlikhet och tillgänglighet.
Stödja digital närvaro, interaktion och delaktighet.
Ändamålsenligt utnyttjande av lärningsdata och lärandeanalytik samt artificiell intelligens.
Kunskap om fysisk och psykisk hälsa och säkerhet i olika lärmiljöer.
God handledning är till för alla studerande, och handledningen genomförs i samarbete mellan dem som arbetar i undervisningsmiljön
Utbildningsstyrelsen har utarbetat kriterier för god handledning som fungerar som riktlinjer för alla utbildningsanordnare, inklusive chefer och lärare, när de planerar och genomför handledning i läroanstalter.
Uppdaterad 9.4.2024
Skapad av Jouko Ignatius
Stöd och handledning i digitala miljöer
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text