Säkerställa studerandes digitala kompetens
Ansökningsskedet
I ansökningsskedet krävs det att studerande har vissa digitala färdigheter
Fyller i ansökningsformuläret
Användning av studieinfo tjänsten
Stark identifikation i att ta emot en studieplats
Organisationers goda praxis för att säkerställa digital kompetens
Utbildningsanordnarens öppna instruktioner på hemsidan
Stöd eller ansökningstjänst för studie- och karriärvägledning
Utbildningsanordnarens öppna/frivilliga onlinekurser
Länk för kompetenskartläggning
Studiestart
I början av studierna krävs att studerande har digitala färdigheter gällande
Wilma
Digitala lärmiljöer
Branschspecifika applikationer/system
Office verktyg, Teams
Digital jobbsökning, t.ex Tiitus
Organisationens goda rutiner för att säkerställa digital kompetens är
Verksamhet i digital miljö GEM
Digital start eller orientering för studerande, digital verktygslåda
Orienterande studier
Digitala färdigheter test för att utvärdera digitala färdigheter
PUK diskussioner
Identifiera kompetens med hjälp av digitala kompetensmärken
Öppna/frivilliga digitala färdigheter onlinekurser anordnade av utbildningsanordnaren
Under studierna
Under sina studier krävs att studerande har digitala färdigheter gällande
Wilma
Digitala lärmiljöer
Branschspecifika applikationer/system
Office verktyg, Teams
Digital jobbsökning, t.ex Tiitus
Organisationens goda rutiner för att säkerställa digital kompetens
Stöd från ansvarig lärare
Utbildningsanordnares digitala lärmiljöer, läruppgifter och uppföljning
HelpDesk för studerande
Examensgrunder och kompetensmål relaterade till digital kompetens efter examen
Digitala instruktioner/checklistor
Öppna frågestunder/stödtimmar
Kompetensportföljer och yrkesprov
Digilots verksamhet och att göra den som en del av studierna
Digilots stöd för team
Stöd åt arbetsplatshandledare i branschspecifika program
Studier som stödjer lärandet
Verksamhet i digital miljö GEM
De bästa metoderna för att säkerställa digital kompetens finns på bilderna 5-7 i den nedladdningsbara filen (på finska)!
Uppdaterad: 9 april 2024
Skapad av
Studerandes digitala kompetens
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text