Vad ska man lära sig?
Hantera digital kompetens såväl som andra färdigheter!
Utvärdera kompetens regelbundet och planera nödvändiga utvecklingsåtgärder utifrån detta.
Albert Einstein sa en gång: "Ingen som aldrig har gjort ett misstag har aldrig provat något nytt."
Hur kan du stärka organisationens försökskultur med dina egna handlingar?
Genom att uppmuntra digitalt mod
Genom att vara digitalt modig (använda mångsidiga och målmedvetna olika digitala arbetsverktyg i ditt eget arbete)
Genom att tillåta misslyckande
Genom att lära av misslyckanden
Genom att prognostisera och använda framtidsscenarier
Genom att ta hand om organisationens kontinuerliga lärande på flera nivåer
Genom att möjliggöra nätverksliknande arbete inom och utanför organisationen
Genom att uppmuntra till diskussion och dialog
Respons:
Att leda försökskulturen i en lärande organisation är möjliggörande och tillåtande. Alla de åtgärder som presenteras ovan bidrar till organisationens anpassningsförmåga och förnyelse.
Vilka tycker du är de 4 viktigaste kompetenserna inom digital ledning?
Digitalt säker ledning med exempel
Ansvar och behörighet till personal
Dialogisk interaktion
Kundorientering
Uppmuntra till självledarskap och digitalt mod
Använda data och använda informationen som analyseras från den i ledningen
Använda prognosinformation och känna till framtida scenarier
Hantera förändring
Att göra strategi konkret till handling
Att leda kompetens
Respons:
De fyra kompetensperspektiv du valt är korrekta och aktuella för dig. Tänk på vilken roll andra färdigheter spelar i ledningen. Tyngdpunkten kan ändras i olika situationer och perioder.
Det finns många sätt att bedöma kompetens, som t.ex
Kompetensreferensramar DigComp & DigCompEdu berättar vad du bör kunna på en generell nivå
Varje område och uppgift kräver en mer exakt definition av kompetens
Du kan använda SELFIE-verktyget för att utvärdera din egen kompetens
ADMIC-verktyget kan användas för att bedöma en organisations digitala förmåga
Uppdaterad: 9 april 2024
Skapad av Erika Penttilä,
Ledningens beredskap och kompetens
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text