Undervisningskompetens under 2020-talet
Vad det är?
Utbildningsväg
Instruktioner: Definiera digitala pedagogiska nivåer för organisationen, till exempel med hjälp av DigCompEdu-ramverket https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en . Utifrån nivåerna planeras en personlig utvecklingsväg för alla. Du kan till exempel använda dig av digitala kompetensmärken i planeringen.
Digimentor/mentorer kan utses från personalen för att stödja personalen i att utveckla digital kompetens och att ta ibruk digitala verktyg. Det är bra att även tilldela resurser enligt arbetsavtal som gäller.
Digitalt mentorskap kan också organiseras som en kollegial delning modell, om det passar organisationens sätt att arbeta bättre. Bekanta dig med det här, till exempel: https://digikokeilut.fi/2019/12/20/digityokalut-kayttoon-digimentorimalli-osa-organisaatiokultuttiia/ (på finska). Gör en avgränsning av vilket stöd digimentor ger och vilka saker som tillhör digistödet.
Organisationsnivå (Definition av digitala pedagogiska nivåer) Steg 1
Individuell nivå (Planera en personlig utvecklingsväg med en chef) Steg 2
Digi-mentorverksamhet inom kompetensutveckling (Tilläggsersättning: tillägg och arbetstidsresurser)
Digitala stödtjänster: var och hur kan de fås?
Lär dig av erfarenheter - du lär dig av misstag också!
Vikten av lärande genom arbetsuppgifter är central när det gäller undervisnings- och metodskompetens
Projekt fungerar väl som exempel på utvecklingsaktiviteter eller workshops/utbildningar (på finska)
Deltagande i utvecklingsgrupper, till exempel digitala team inom läroanstalten
Anta nya utmaningar, till exempel digimentorer
Lär dig av dina kollegor!
Kollegial delning
Teamarbete
Respons på ditt eget arbete
Interna utbildningar arrangerade av egna sakkunniga, workshops och webbinarier
Vi lär oss genom att arbeta tillsammans, genom att lösa problem
Pedagogiska caféer, pedagogiska eftermiddagar
Digimentorer, digitala utvecklingsteam
Lär dig i träning (formellt)
Till exempel (på finska):
Undervisnings- och metodkompetens
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text