top of page

Utbildningsevent på ITK-konferensen den 17 april 2024

Uppdaterat: 25 apr.

Första dagen av ITK-konferensen startade med en gemensam del av alla skolnivåer. Förmiddagen arrangerades av Opetushallitus i samarbete med Digiosaava.fi:s Otavia, Digikilta, eOppimiskeskus och ITK-organisationen.


På eftermiddagen delades deltagarna in i sina egna arrangemang av utbildningsnivåerna. Yrkesutbildningsevenemanget anordnades av projektet Digiosaava.fi. Mer än 300 yrkesutbildningsoperatörer anmälde sig i förväg till eftermiddagsprogrammet.


Digitalisering som en del av läroverkets strategi

Programmet riktat mot yrkesutbildningen bestod av tre tal. I det första talet närmade sig digitaliseringen utifrån strategisk planering. Universitetslektor Sanna Brauer (TAMK) lyfte i sitt tal hur digitaliseringen också ska synliggöras i strategin, så att dess betydelse som en del av helheten förstås.


En fungerande digipeda-process kräver internt samarbete inom läroanstalten I det andra talet framfördes tre yrkesutbildningsanstalters synpunkter på förutsättningarna för en fungerande digital pedagogisk process. Lauri Kivelä (SYO) lyfte fram lärarnas ansvar: varje lärare är också en digital lärare utöver sin innehållsmässiga undervisning.


I sin presentation betonade Ilkka Eronen (Riveria) säkerhets- och hållbarhetsaspekterna i samband med användning och inköp av utrustning. Standardisering väckte också mycket diskussion bland deltagarna.


Bilder: ITK-konferens 17 april 2024


Miia Mäentausta (TTS Työtehoseura ry) betonade elevers och personals förmåga att använda enheter och tjänster ansvarsfullt och påminde om att syftet med applikationer är att minska elevernas kognitiva belastning. Samarbete och kunskapsutbyte mellan läroanstaltens personal framstod som ett centralt tema i alla presentationer.

 

Att använda en applikation för artificiell intelligens gav framgångsupplevelser

I eftermiddagens sista tal presenterade föreläsaren Sanni Suominen (Riveria) publiken för artificiell intelligens. I sin inledning betonade Suominen hur artificiell intelligensbaserade applikationer fungerar som undervisnings- och inlärningsverktyg, och de bör inte användas utan pedagogisk grund.


Deltagarna fick också träna på att använda artificiell intelligens i praktiken: workshopen övade bl.a. skapa bilder och lära sig uppgifter med hjälp av Microsoft Copilots artificiella intelligens-verktyg. Deltagarna tränade på att ta fram exakta uppmaningar och att utnyttja till exempel grunden för graden i de uppmaningar som gavs till den artificiella intelligensen.


Under dagen fick deltagarna lära sig ny information om artificiell intelligens samt yrkesutbildningsinstitutioners goda praxis. Två teman lyftes dock fram under eftermiddagen: bättre resultat uppnås genom samarbete och digital teknik är ett utmärkt verktyg i situationer där användningen är motiverad med tanke på lärande. Låt oss komma ihåg dessa lektioner i vårt dagliga arbete!

 

Presentationsbilder kan laddas ner på finska:


240417_ITK_Brauer
.pdf
Ladda ner PDF • 1.67MB

240417_2020-luvun timanttinen digipedaprosessi_SYO-Riveria-TTS
.pdf
Ladda ner PDF • 584KB

240417_ITK_Suominen
.pdf
Ladda ner PDF • 1.83MB

3 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page