Processen för anskaffning av digitalt läromedel
Behovskartläggning:
Läroanstalten utreder vilket slags digitalt läromaterial den behöver enligt kraven i läroplanen och examensgrunderna. I kartläggningen beaktas även åsikter och önskemål från studerande, lärare och representanter från arbetslivet.
Marknadsundersökning:
Läroanstalten bekantar sig med olika producenter, tjänster och produkter av digitalt läromaterial. I marknadsundersökningen bedöms bland annat kvaliteten, priset, tillgängligheten, användbarheten, kompatibiliteten och säkerheten för läromaterialet.
Inköpsbeslut:
Läroanstalten fattar ett inköpsbeslut om digitalt läromaterial antingen ensam eller i samarbete med andra skolor. Beslutet grundar sig på resultaten från behovs- och marknadsundersökningen samt kraven från inköpslagstiftningen. Inköpsbeslutet kan vara ett avtal, en beställning, en licens eller egen produktion.
Implementering:
Läroanstalten tar i bruk digitalt läromaterial i undervisningen och lärandet. Implementeringen innebär bland annat att dela ut, installera, testa, uppdatera och underhålla läromaterialet. I implementeringen ingår också introduktion, utbildning och stöd till studerande och lärare.
Utvärdering:
Läroanstalten utvärderar de digitala läromaterialens effekter och fördelar för undervisningens och lärandets kvalitet, resultat och effektivitet. Studerande, lärare och andra intressenter deltar i utvärderingen. Baserat på utvärderingen gör läroanstalten vid behov ändringar eller förbättringar i inköp och användning av digitalt läromaterial.
Bekanta dig med Biblioteket för öppna lärresurser Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi)
Digitala läromedel
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text
Text